ID06 Lagen Fordonsservice

Nya lagkrav om personalliggare för fordonsservice

5 Minuter 2018-09-24


Jobbar du inom fordonsservice har du nog vid det här laget hört om det nya lagkravet som kräver att det ska föras personalliggare från och med den 1 juli 2018.
Men allt är långt ifrån solklart, och många som driver berörda bolag känner en viss osäkerhet kring hur man går tillväga, och framförallt vad som verkligen är den bästa lösningen.

Vad innebär personalliggare?

Det innebär att du varje dag måste anteckna vilka som är verksamma i din näringsverksamhet och vilken tid de är verksamma. Exempel; "Philip Verkstadsson kommer till jobbet 08:00 och stämplar in. Tar lunch vid 11:00, stämplar ut - kommer tillbaka vid 12:00, stämplar in igen. Går till slut hem 17:00 och stämplar ut ännu en gång. Alla dessa tider ska antecknas för varje anställd i verksamheten.

Vilka alternativ finns?

Två alternativ egentligen, antingen en analog personalliggare så som ett anteckningsblock eller det mest praktiska, en elektronisk personalliggare.

Vad är skillnaderna?

- När man för en analog personalliggare är det knepigt att framförallt möta Skatteverkets lagringskrav då risken alltid finns att dessa papper blir borttappade. Ansvaret är dessutom på den som driver verksamheten att föra personalliggaren och inte den anställda. Risken att man missar att skriva in sig blir givetvis högre desto omständligare det är, vilket leder till onödiga viten.


- En elektronisk personalliggare tar hand om detta på ett betydligt smidigare sätt. Alla anställda får ett eget unikt kort som man drar på en kortläsare för att logga in- och ut. Smidigheten ökar för alla anställda och den som driver verksamheten kan enkelt ta ut alla arbetstider på individnivå efter valfri period och använda detta som exempelvis löneunderlag. När Skatteverket kommer på besök behöver man inte bläddra i något anteckningsblock utan man visar enkelt närvarolistan i sin telefon eller på datorn.

Hur kan vi hjälpa dig?

Vi på Infotech Access AB har levererat elektroniska personalliggare sedan lagkravet började gälla för byggbranschen och har inte bara den smidigaste produkten utan också den enklaste debiteringsmodellen. Vill du veta mer om vad vi kan göra för dig? Använd vårt kontaktformulär nedan, vi vill gärna prata med dig!


ID06 nya kort
Lea Sif Valsdottir

Använd kontaktformuläret nedan ifall ert företag har några frågor eller tankar kring de nya lagkraven. Vi ser fram emot att höra ifrån er!

2018-09-24

Dela